Eén van de bedrijven die veel baat heeft bij de werkzaamheden van logistiek adviseur Martin Vink van Vipac, is SJR Group. Het bedrijf produceert, isoleert, repareert en modificeert opslagtanks en is de laatste jaren flink gegroeid. Hierdoor verloren ze het overzicht over het magazijn. Vipac werd ingehuurd om orde op zaken te stellen.
De hele dag wandelen er mensen in en uit het magazijn bij SJR Group om materialen en gereedschappen te halen. Hierdoor was het onduidelijk wie wat had, en hoeveel hiervan nog in het magazijn lag. Het eerste wat Martin daarom deed was een magazijnbeheerder zoeken binnen zijn eigen netwerk. De persoon die hij vond, kende hij van een eerder project. Martin zelf ging aan de slag als projectleider.
Nadat Martin nauwkeurig onderzocht had hoe het bedrijf in elkaar zit, wat het doel van het magazijn is, welke afspraken er zijn met leveranciers en hoe de inkoop is georganiseerd, maakte hij een plan. Dit plan bestond uit drie onderdelen: de magazijninrichting, het stroomlijnen van de logistieke processen rondom het magazijn en het verbeteren van de service naar de interne klant. “Met behulp van een PowerPointpresentatie liet ik alle betrokkenen zien wat mijn Magazijn Verbeterplan inhield”, aldus de logistiek adviseur.
“Bij het verbeteren van een logistiek proces, draait alles om orde, netheid, logisch nadenken en efficiëntie.”
Martin kwam met diverse magazijninrichting tips om het magazijn van SJR Group te optimaliseren. Nadat er was opgeruimd kon de herinrichting beginnen. Het was hierbij belangrijk de juiste opslagmiddelen te hebben. Zo waren er nieuwe stellingen, een inpaktafel, trappetjes, een entresolvloer, een uitpakruimte en een magazijntruck nodig. Ook plaatste Vipac een aantal grijpvoorraadpunten buiten het magazijn, zodat de medewerkers niet zo lang hoeven te lopen naar het magazijn wanneer ze iets nodig hebben. De magazijnbeheerder kreeg daarnaast een handige werkruimte, zodat hij gemakkelijker zijn werkzaamheden kan uitvoeren.
De logistieke processen in een magazijn omvatten de uitgifte- en retourstroom van goederen en gereedschappen. Martin stroomlijnde deze processen door binnen het magazijn een aparte ruimte aan te wijzen voor de geretourneerde goederen en gereedschappen. Ook richtte hij een gereedschapbeheersysteem in met uitgifte op naam.
Bij het gereedschapbeheersysteem hoort ook een barcodescanner. Elk stuk gereedschap en materiaal krijgt een barcode. Bij uitgifte en retour scant de magazijnbeheerder deze. Zo weet hij precies waar de gereedschappen zijn. Ook de keuringsplichtigheid van de materialen en gereedschappen wordt bijgehouden door het gereedschapsbeheersysteem.
“Dankzij dit systeem wordt ook de service van het magazijn naar de interne klant geoptimaliseerd. De productiemedewerkers hoeven niet meer lang te wachten op de spullen die ze nodig hebben. Zo kan het productieproces van het bedrijf ongestoord verdergaan. Bij het verbeteren van een logistiek proces, draait alles om orde, netheid, logisch nadenken en efficiëntie.”
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer